Новинарска и ПР агенция - Новините от днес

Защо усилено говорят, че мафията в КЗП се завръща?

От няколко дни усилено се говори, че мафията се завръща в Комисията за защита на потребителите, научи какво реално се крие зад това твърдение. 

Причината е назначението на Константин Арабаджиев за член на Комисията, след като през тази седмица бяха отстранени председателят Иван Френкев и членовете Николай Мравов и Велина Великова, за които публикува серия разследвания.

Припомняме, че Константин Арабаджиев е член на КЗП и в периода 2015 г. – 2022 г., когато председател на контролния орган беше Димитър Маргаритов, срещу когото КПКОНПИ образува производство във връзка с медийни поблиукации за конфликт на интереси. 

Незнайно как и по какви неведоми пътища Арабаджиев отново се е добрал до мястото член на КЗП, но най-вероятно се касае за икономически интереси и стратегически цели, смятат запознати.

Допълнителна мотивация за свикналия на висок стандарт Арабаджиев да използва всички възможни връзки да се уреди отново на поста било и обстоятелството, че благосъстоянието му било застрашено, след като бе прокарана идеята за закриването на Специализирания съд, където той е бил съдебен заседател и редовно ходел, дори докато се водел член на КЗП.  

Освен да продължи да отклонява средства от бюджета на КЗП и по европейски проекти, Константин Арабаджиев е натоварен и със задачата да прикрие следите от злоупотребите, които са направили по времето на предишния мандат на комисията, в който той е участвал. Смяната на ръководството тогава стана буквално за минути с решение на закрито заседание на Министерския съвет – точно от сега за след малко, и поради това не са имали време за никакви реакции. 

Другата му цел ще е да запази на работа своите приятелски и роднински назначения във функциониращия към КЗП Европейски потребителски център и в самата Комисия. 

Още когато става член на КЗП за първи път, Арабаджиев добре се ориентира в обстановката, за да подсигури трайно и надеждно своето спокойно пребиваване там. 

Хишническият му характер и представата, че вижда институцията като държавна хранилка за себе си се проявяват още с първите му реплики, когато се запознават с останалите от „ръководството“ – както той обича да ги нарича. Дори при първите срещи той не пропускал да подчертае какви кожени облекла и луксозни костюми харесва и откъде могат да бъдат придобити с намек да му се осигурят. 

Друга важна задача за него още в началото, попадайки в нова администрация с изцяло непознати хора, била да си подсигури гръб, на който да разчита, когато отсъства от Комисията, за да ходи на заседания във все още активно действащия тогава Специализиран съд или по лични ангажименти.  

Подходяща за това се оказала една колежка, която сервилно му била препоръчана от скандалния главен секретар Иван Бъчваров, който също търсел начини да осъществи близки контакти с новото ръководство, за да подсигури собственото си бъдеще в институцията. 

За целта Арабаджиев предприел действия за издигане в йерархията на набелязания от него за потенциално „верния човек“, което наложило и да подпише неправомерно документи за конкурс за назначаването на въпросната служителка на нова длъжност. Това щяло да и даде официален достъп до целия пакет с документи, необходими за административното обезпечаване на отсъствията  му от Комисията, но и финансовия и социален стимул да му пази гърба по всички възможни начини. Така тя получила по-добър икономически и служебен статус, но макар че нейната неофициална и основна задача била да прикрива отсъствията и пропуските на Арабаджиев, официално тя трябвало да изготвя анализи на дейността на комисията, които да се ползват от председателя и членовете на КЗП вероятно при оценката на контролната дейност и изготвянето на стратегиите занапред. Възниква въпросът – как един „бакалавър“, какъвто е тази служителка, чиито функции в държавната администрация покриват дейностите на специалистите, ще анализира дейността на служители, които са „магистри“ и заемат експертни длъжности, изпълнявайки съответните за тях функции. 

В този ред на мисли е любопитно дали новото ръководство, ако има желание да направи необходимите реформи, за да може след близо 10-годишно абдикиране този контролен орган да заработи ефективно, ще поиска да се запознае с тези анализи. Да види дали изобщо са налични, какво е качеството им и могат ли реално да послужат за целите, за които би трябвало да бъдат изготвяни, или са фиктивни. Защото добрата стратегия за контрол започва с качествения анализ. И не трябва да бъде заменяна с имитативна дейност, за да се пазят личните интереси на член на Комисията, в случая Константин Арабаджиев, който е действал за назначаването и.

www.obedineni.com

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече