МЕЖДУ ЛАДА И СЕДАН, РАЗЛИКАТА Е ВОЛЯТА НА МИНИСТЪРА

6301b0de6780c249840f4b290146905e
Банкеръ Weekly

Мераците на министър Русинова

Не може да се отрече, че социалното ведомство доста упорито следва целта да качи служителите си на екстра клас лимузини. След като през март 2016-а тогава още новоназначеният министър на труда Зорница Русинова прекрати “понамирисващата” обществена поръчка за доставка на 10 луксозни автомобила, сега търгът отново ще се разиграва. И то на същата нереална за коли на държавни чиновници цена – 720 000 лв. с ДДС. Ако направим паралел между двете поръчки, се вижда, че условията за участие вече далеч не са така насочващи към един-единствен победител, но пък социалните си държат на желанието да пътуват при пълен комфорт и с всички технологични удобства.

Този път се търсят 10 бензинови седана с минимална мощност от 127 коня, с обем на двигателя, не по-малък от 1500 кубика и харчещи максимум 9.1 л на 100 километра, при смесен режим на управление. Тоест отново се залага на сравнително мощни коли, сякаш социалните ще участват в някое междуведомствено рали. Скоростната кутия трябва да е ръчна и поне 5-степенна, което е малко странно, тъй като за тези пари спокойно могат да се вземат идеалните за градските натоварени трафици автоматици. Вредните емисии пък са ограничени в доста тесни рамки – между 130.5 и 145.8 g/km въглероден двуокис.

Сериозно внимание е отделено на безопасността. Воланът трябва да е със сервоуправление, да и

ма два вида въздушни възглавници, антиблокираща спирачна система и системи за разпределяне на спирачната сила и контрол върху траекторията. Чиновниците ще тръгват с асистент, когато са паркирали или спрели под наклон, а за да не “чукнат” автомобила отзад, ще се грижи парктроник. Заявените екстериорни и интериорни екстри този път не са толкова много. Освен на огледалата с подгряване се държи единствено на  MP3 и USB. Но за тази цена удобствата ще са много повече, дори да не са заявени в техническата спецификация. Интересното е, че джантите следва да са поне 16 цола, което автоматично изключва от играта дребни и незначителни “колички”.

Министерството се е отказало от идеята служителите му да се разкарват из труднодостъпни райони с 4×4 всъдеходи. Сега задвижването на колелата е стандартното 4 по 2. Няма и критерии за цвета, който преди задължително трябваше да е черен металик. Преди се искаше поне 6-степенна автоматична скоростна кутия, което, както отбелязахме, е доста по-удачно решение за шофиране в градски условия. В миналата оферта мощността не можеше да е по-малка от 190 к.с., а обемът на двигателя – поне 1.9 литра. След като цената си остава същата, вероятно социалните пак ще си вземат толкова мощни “верове” дори да не го задават като условие.

Предишният търг бе спрян, тъй като журналистически разследвания установиха, че в обявата има недопустими и насочващи към един производител условия, като например цвят и задвижване на колелата. На зададените технически и финансови критерии отговаряха два модела автомобили, които се произвеждат от една автомобилна компания и се доставят в България само от един вносител. Сега конкуренцията със сигурност ще бъде далеч по-сериозна, като най-важна за крайната оценка е предлаганата цена, следвана от разхода на гориво, сервиза и гаранционните условия. Който и да спечели, със сигурност ще зарадва социалните чиновници с чисто нови, модерни и лъскави возила.